بروزرسانی: 23 آبان 1404
تحلیل روزنامه انگلیسی از وضعیت وخیم صنعت خودروسازی ایران وبلاگ کارنامه
تحلیل روزنامه انگلیسی از وضعیت وخیم صنعت خودروسازی ایران وبلاگ کارنامه
انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. از طرفی با بررسی میزان تولیدات خودروی کشور طی چهار سال اخیر درمی یابیم که میزان تولیدات کشور در حدود 1 میلیون تن خودروی سواری می باشد. نظر به سند چشم انداز سال 1404 ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور ایران تا این سال باید به تولید 3 میلیون تن خودروی سواری داخلی با مصرف داخلی 2 میلیون تن و صادرات 1 میلیون تن دست یابد.
- به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، پیرو دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف کالا های متروکه در بنادر و گمرکات استان هرمزگان و با توجه به...
- از سوی دیگر تحولات در حوزه فناوری، شیوه تولید و امکانات خودروها را به شدت متحول کرده است.
- واردات خودرو در ایران تنها به صورت CKD (بدین معنا که قطعات خودرو به صورت جزء به جزء وارد شده و در کارخانه مونتاژ می شوند) انجام میگیرد.
- به این شکل که تامین کنندگان بزرگ بین المللی تامین کنندگان کوچک منطقه ای را خریداری کردند.
- انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است.
- در این صورت نمیتوان از خودروسازان کشور انتظار داشت خدمات و محصولاتی در سطح خودروسازان بزرگ جهان ارائه کنند.
ایران از صنعت فولاد قوی برخوردار است که این امر آن را در تامین تقاضای فولاد در بخش خودرو خودکفا می کند. این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیت های تولید فولاد از جمله ایجاد کارخانه های مدرن فولاد و پذیرش فناوری های پیشرفته کرده است. این زنجیره تامین داخلی منبع مطمئن و مقرون به صرفه فولاد را برای سازندگان خودرو تضمین می کند و از رشد صنعت خودروسازی ایران حمایت می کند. در سال ۱۳۸۵ به دنبال مقاوت ایران در برنامه هسته ای، موضوع تحریم ها علیه کشور مطرح شد.
تحویل آنی کارت بلیت دانش آموزی و دانشجویی
از دیگر تغییرات مهمی که در صنعت خودرو به وجود آمده است این است که خودروسازان از فروشنده سخت افزار[۳] به ارائه دهنده خدمات دیجیتال[۴] تبدیل شده اند؛ یعنی قبلا فروشنده محض سخت افزار بوده اند اما امروز در کنار سخت افزار، سرویس های دیجیتال مختلفی نیز ارائه و از آن کسب درآمد می کنند. هوش مصنوعی از داده ها و الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده می کند تا تصمیم های انسان ها را تکرار کرده و حتی بهبود ببخشد. به کار بستن راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی ارزش محصولات را بالا می برد، کارایی را بیشتر می کند و داده ها نشان می دهند می توانند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد. تجربه گذشته وزارت صمت نشان داده درایت وزیر صمت موجب اصلاح و بهبود در عملکرد وزارتخانه می شود. قطعا حضور فردی با تجربه باعث جلوگیری از اتخاذ سیاست های غلط زیانبار می شود و آقای علی آبادی با وجود سابقه فعالیت در بالاترین رده های صنعتی خصوصا بنگاهداری و شناخت از فعالیت های ستادی و اجرایی، می تواند به بهبود عملکرد این وزارتخانه کمک شایانی کند.
سبحانیان: درآمدهای مالیاتی به بیش از دو برابر درآمدهای نفتی رسید
به صورت کلی این حاشیه سود ارتباط مستقیمی با لوکس و اسپرت بودن خودرو های تولید شده دارد. به بهانه روز جهانی کیفیت، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مقاله ای تحلیلی به دلایل و ریشه های فاصله کیفیت صنعت خودرو ایران و جهان پرداخته است. همان طور که در نمودار مشاهده می شود، قیمت مصوب پژو پارس سال و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دچار کمترین افزایش قیمت نسبت به نهاده های تولید و بازارهای موازی شده است. پیشرفت تکنولوژی مانند همه ی پیشرفت ها همیشه راحت نبوده و با چالش هایی رو به رو است. نمی توان مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه خودروهای خودران را فقط بحث تولید و تکثیر آن دانست.
محرک ها و چالش های تحول دیجیتال در صنعت خودرو
از طرف دیگر برخی سهامداران منتظر انتخابات ایران در خرداد ۱۴۰۰ و تصمیمات دولت جدید بودند. به عبارت دیگر هر چند خبر بازگشت آمریکا به برجام، معامله گران بورس را به سهام خودرویی امیدوار کرد، اما در پیش بودن انتخابات ایران، آن ها را از انجام معاملات پرحجم باز می داشت. قطعا تصمیمات دولت جدید و هم زمان با آن، بازگشت آمریکا به برجام، صنعت خودرو ایران را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.