خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟
انتشار: اسفند 29، 1399
بروزرسانی: 23 آبان 1404

خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟

خودروسازی در ایران؛ صنعتی نوپا و نیازمند حمایت روزهای سخت صنعت خودرو چه زمانی به پایان می رسد؟

بر اساس داده های آژانس اتواستات روسیه، تا تاریخ 1 ژوئیه 2022، در مجموع 10 هزار و 400 خودروی وارداتی از ایران در روسیه موجود است. با این حال این رقم در مقایسه با بازار ماهانه 100 هزار خودرویی روسیه رقم ناچیزی است. بیشتر خودروی وارداتی روسیه از ایران خودرو ملی ایران یا همان سمند است که در فاصله سال های 2006 تا 2008 وارد روسیه شده اند. اخیرا ایران خودرو تصمیم گرفته تولید آن را متوقف کند زیرا بیش از دو دهه است که در خط تولید بوده است.

  • ما نمی توانیم جامعه را منتظر بگذاریم چرا که شاهد رخ دادن این اشتباه هستیم که قیمت خودرو شاخص قیمت گذاری برای بسیاری از کالاها قرار گرفته است و این امر باعث بروز مشکلات متعدد، بدبینی و نگرانی در جامعه شده است بنابراین باید قیمت گران خودرو را بشکنیم.
  • همین موضوع در دنیای خودورها هم داره دنبال میشه و گفته میشه کلید رسیدن به این خودروهای خودران، فناوری بلاک چین هست.
  • همکاری با پژو از ابتدا تصمیم درستی نبوده و با این کار دست خود را بستیم و نتوانستیم از از اهرم بازار استفاده کافی را ببریم.
  • در دنیای بین الملل شاخصی به نام کیفیت مقررات را اندازه گیری می کنند تا عملکرد دولت ها را در ایجاد محیط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی ارزیابی کنند.

برای مثال، چندی پیش، داگ فیلد (مدیر این پروژه) که پیش تر نقشی کلیدی در شرکت تسلا داشت، اپل را ترک کرد و به شرکت فورد پیوست. اوتوواز اکنون قطعات موتور رنو را به بزرگترین رقیب داخلی ایران خودرو، یعنی شرکت "سایپا" عرضه می کند. شرکت سایپا با خرید بلوک های موتور لادا از بزرگترین خودروساز روسیه، برای از سرگیری تولید مدل رنو موافقت کرده است.به عنوان بخشی از قرارداد اعلام شده، رنو لوگان تولید سایپا، یک خودروی جدید موسوم به L90 تندر، با موتور "لادا لارگوس" روسی ساخته خواهد شد. به گفته "امیرعباس فرنودی" متخصص خودروسازی ایران، از آنجایی که صنعت خودروسازی روسیه از سوی غرب تحریم شده است، این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای قطعه سازان ایرانی است تا ظرفیت ها و توانمندی های خود را به بازار روسیه معرفی کنند.

شکسته شدن رکورد روزانه تولید ۵ سال اخیر شرکت مگاموتور

شرکت اپل در این زمینه پیشتاز بود و در سال ۲۰۱۴، کارپلی را عرضه کرد و سال بعد نیز گوگل با اندروید اتو وارد میدان شد. به لطف وجود این سامانه ها، راننده می تواند از گوشی خود برای تماس گرفتن یا پاسخ به تماس تلفنی در خودرو استفاده کند، به موسیقی آنلاین گوش دهد یا از یک نقشه آنلاین برای مسیریابی بهره گیری کند. البته همه این کارها بر روی گوشی کاربر روی می دهد و صرفاً صدا و تصویر آن از طریق بلندگوها و صفحه نمایشگر موجود داخل خودرو پخش می شود. به همین دلیل، مدتی است شرکت های بزرگ فناوری دنیا به دنبال سازوکاری جدی تر هستند و می خواهند نرم افزاری با امکانات و قابلیت های بیشتر برای خودروها بسازند.

مخبر: کاهش قیمت تمام شده باید در دستور کار شرکت های دارویی قرار گیرد

در بخش اول این پژوهش، تلاش شده است که پس از آشنایی با فضای صنعت قطعه سازی و صنعت خودرو چالش های اصلی جهت ورود به این صنعت ارائه شود تا دید جامعی از وضعیت صنعت خودروسازی کشور و امکان های ورود به این عرصه ایجاد شود. در بخش دوم گزینه هایی به عنوان پیشنهاد برای ورود به صنعت قطعه سازی خودرو مطرح شده است. از سال ۲۰۲۲، خودروسازان سرشناس جهان همچون فورد، مرسدس، جنرال موتورز در حال تولید ده ها خودروی برقی و الکترونیکی هستند که شرکت های تسلا و آپ استارز «upstarts» را به چالش بکشند. با وجود این تحولات خودروهایی جدید با قیمت بالاتری به بازار عرضه خواهند شد که هر کسی توانایی خرید آن را ندارد که این خود باعث پیشرفت صنعت اجاره خودرو خواهد شد. فرد به راحتی با هزینه ی کمتر می تواند خودروی مدل سال را برای مدت زمان مشخص کرایه کنید و هیجان رانندگی با ماشین آخرین مدل را تجربه کنید. انتظار می رود با ورود به سال ۲۰۲۳ صنعت خودرو با تحولات عظیمی رو به رو شود که بی تردید این تغییرات مختص کشورهای پیشرفته نخواهد بود، حتی صنعت خودروسازی ایران نیز به میزان گنجایش کشور شاهد دگرگونی بسیاری خواهد بود.

در حالت عادی قطعه ساز بر اساس خواسته خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و با تولید خودروهای جدید، خواسته خودروسازان از قطعه سازان نیز بیشتر می شود. همانطور که  ورود پژو باعث رشد شد و رنو این رشد را تکمیل کرد؛ با ورود سایر خودروسازان نیز خواسته بین المللی از صنعت قطعه افزایش می یابد. تجربه چند سال اخیر نشان می دهد عدم هماهنگی سیاست ها و تاخیر در تصمیم گیری از جمله مهمترین دلایل آشفتگی در بازار خودرو بوده است. خطاهای موجود در شیوه قیمت گذاری باعث زیان تولیدکنندگان و کاهش میزان تولید خودرو به موازات تقویت هرچه بیشتر انگیزه های سودجویانه و توان اقتصادی واسطه ها و در نهایت افت کیفیت خودروهای تولیدی و به تبع آن کاهش رقابت پذیری محصولات این صنعت بوده است.