بروزرسانی: 23 آبان 1404
صنعت خودروسازی خبرآنلاین
صنعت خودروسازی خبرآنلاین
اما با خروج آمریکا از برجام، پژو، سیتروئن، رنو، اسکانیا، ولوو، هیوندایی و کیا، همکاری با ایران را کاملا قطع کردند و چین نیز همکاری خود را به حداقل رسانید. به دلیل محدودیت های تولید داخلی، بخشی از نیازهای بازار از طریق واردات تامین می شود. در این زمان صنعت خودرو در حال عبور از اولین رکود خود بود و این موضوع با ورود پراید به کشور میسر شد و اولین واردات خودرو پس از انقلاب از طریق شرکت سایپا انجام شد. در پایان می توان گفت خودروسازی به عنوان یکی از مهم ترین صنایع در کشور های متفاوت، مورد حمایت اغلب دولت های آن کشورها می باشد. به طور مثال ایران خودرو و سایپا در کشور خودمان مورد حمایت دولت بوده و با توجه به خصوصی بودن آن، دولت از آنها حمایت های بی نظیری را انجام داده است. برای همگام شدن با نیازهای فردای این صنعت و برآوردن تقاضا، باید به روزرسانی هایی در سراسر صنعت پیاده کرد و زیرساخت های سیستم لجستیکی را ارتقا داد.
- قیمت مواد اولیه طی ۵ سال اخیر، به طور متوسط بیش از ۱۰ برابر شده در حالی که قیمت کارخانه ای خودرو در این مدت کمتر از ۵ برابر رشد کرده است.
- حتی شاهد این بودیم که عرضه محصولات گروه بهمن در بورس کالا، مورد انتقاد وزارت صمت و مسوولان شورای رقابت قرار گرفت.
- با شیوع ویروس کرونا در دنیا که کاهش تولید و در برخی موارد تعطیلی صنایع وابسته به خودروسازی ها را در بر داشت، ایران اما از افزایش تولید ۲۰ درصدی خبر داد و توانست جایگاه خود را در رتبه پانزدهمین خودروساز جهان قرار دهد.
- استفاده از آلیاژ های فولادی سبک وزن باعث صرفه جویی بهتر سوخت، ارتقای پایداری و کاهش ردپای کربن در بخش خودرو در ایران می شود.
این شرکت ها طی قراردهای متعددی که با خودروسازان خارجی عقد کردند، توانستند خودروهایی مانند پیکان، ژیان، شورولت، فورد ، رنو و… را در خیابان های ایران جای دهند. دهه ۵۰ شمسی را می توان اوج تولید و واردات خودرو تا قبل از رخ دادن انقلاب اسلامی دانست. در دهه ۶۰ به دلیل وقایع مربوط به جنگ تحمیلی، صنعت خودرو در ایران دچار رکود شد و دهه ۷۰ را می توان آغاز دوباره ای برای صنعت خودرو کشور به حساب آورد.
قابل اعتمادترین خودروهای تاریخ، از تویوتا هایلوکس تا شورلت سابربن و ژیان
اما این اوضاع و احوال دیری نپایید و خروج آمریکا از برجام با نوسانات نرخ ارز در بهار ۹۷ دست به دست هم دادند و صنعت خودرو را بیش از هر زمان دیگری متضرر کردند. پیش از انقلاب اسلامی بازار خودرو رقابتی تر و واردات آزاد بود و ایرانی ها از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتری بهره مند بودند به گونه ای که این وضعیت جنرال موتورز را به سرمایه گذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق کرد. دوره انحصار در صنعت خودرو توسط خودروسازان داخلی و به ویژه دولتی به سر می رسد و دوران شکستن مرزهای تجاری فرارسیده است، اما در این احوال همچنان خودروسازان ما چون کبک سر در برف دارند و خاطرات طلایی عصر مونتاژ و انحصار را در رویاهای آینده شان می پرورانند. با پیوستن به خشکی بی گمان ناقوس مرگ بسیاری از خودروسازان به ویژه آنهایی که هنوز در آستانه افتتاح هستند به صدا در می آید.
توسعه خودروی کار ایران خودرو اقدامی ارزشمند است
هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتا جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت های وارده به این شرکت ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند. طی روزهای پایانی سال گذشته وزیر صنعت در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور تغییر زمان الزام خودروسازان به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 و اجرای استاندارد را برای 6 ماه پس از لغو تحریم صنعت خودرو خواستار شد. به گفته وی، داخلی سازی قطعات خودرو پس از برگزاری نخستین میز تعمیق ساخت داخل، باعث کاهش 131 یورویی ارزبری قطعات خودروهای سایپا شد و میز دوم نیز کاهش 260 یورویی ارزبری خودروها را به همراه دارد. با توجه به حساسیت امر و لزوم شکل گیری نهادی که با هویت حقوقی عهده د ار نهادینه سازی موضوع کیفیت باشد، انجمن مدیریت کیفیت ایران در سال ۱۳۷۶ بعنوان یک تشکل حرفه ای غیرانتفاعی بصورت کاملا مستقل در اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن ایران به ثبت قانونی رسید. یکی از دلایل اصلی محبوبیت فولاد در صنعت خودرو، ویژگی های ایمنی استثنایی آن است. استحکام کششی و استحکام بالای فولاد آن را به ماده ای ایده آل برای ساخت قاب خودرو و تقویت اجزای ساختاری حیاتی تبدیل می کند.
وضعیت عجیب خودروهای صفر کیلومتر مدیران خودرو! +عکس و فیلم
آنچه که در این زمینه بیشترین اهمیت را دارد عمل به برنامه اعلام شده از سوی نهادهای تصمیم گیر است. اینکه ما از سویی باید استانداردهای 85 گانه خودرو را رعایت کنیم و از سوی دیگر خودروهایی با قیمت کمتر از 20 هزار یورو به کشور وارد کنیم قطعا نیاز به بررسی های جدی دارد. با توجه به این مقررات تعداد خودروهایی که امکان وارد شدن به ایران را دارند محدود می شود اما قطعا در بازار نمونه هایی برای ورود به کشور وجود خواهد داشت که البته فعالان در این بازار باید نظر نهایی را در رابطه با آنها ارایه کنند. یکی از مهم ترین مشکلات صنعت خودروسازی، نبود استراتژی بلندمدت و آینده شفاف و روشن برای سرمایه گذاری است. به طورکلی به دلیل وابستگی شدید لایه مدیریتی خودروسازان بزرگ به ساختار دولتی، بخش بزرگی از بدنه مدیریتی با تغییر دولت ها، تغییر می کند و لذا عمده سیاست های اعمالی در این صنعت، عمر چهار یا حداکثر هشت ساله دارند.