صنعت خودروسازی زنجیره تامین صنعت خودرو لجستیک در صنعت خودروسازی
انتشار: آذر 29، 1400
بروزرسانی: 23 آبان 1404

صنعت خودروسازی زنجیره تامین صنعت خودرو لجستیک در صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی زنجیره تامین صنعت خودرو لجستیک در صنعت خودروسازی

اگر دولت مصمم باشد که خودرو وارد کند، می تواند با ارز ایرانیان خارج از کشور این موضوع را اجرایی کند. ما مخالفتی با بحث واردات نداریم، اما اگر دولت واقعا به دنبال واردات است می تواند قانون ساماندهی صنعت خودرو را به درستی اجرا کند. محسن زنگنه، از دیگر مخالفان لایحه، گفت تصمیم امروز ما در قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار است؛ برای این موضوع به قانون نیاز نداریم، زیرا در ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو تصویب و بیان شده که این واردات براساس آیین نامه هایی که توسط وزارت صمت تعیین می شود، اجرایی شود. از سوی دیگر در بند ۴ قانون ساماندهی تصویب کردیم که واردات خودرو باید با توجه به ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید و رعایت منابع ارزی انجام شود، حال آنکه در تبصره این لایحه این موضوع نیز ملغی می شود. در این شرایط اگر دولت برای دارو و کالاهای اساسی، ارز نداشته باشد، مطرح می کند که مجلس ما را مجبور کرد. وزیر سابق صمت که در موقعیت استیضاح قرار گرفت، برای ماندگار شدن لایحه دوفوریتی واردات خودرو را ارائه کرد.

  • با وجود اینکه تجهیز خودروها به فناوری های نوین دیجیتال و ارتباطی می تواند به تجربه ای بهتر و ایمن تر برای راننده و سرنشینان بینجامد، اما نباید از روی دیگر سکه نیز غافل شد.
  • درحال حاضر صنعت خودروسازی کشور با وجود سهم اشتغالزایی و درآمدزایی خود، پس از صنعت نفت و بانکداری در جایگاه سوم ایستاده است.
  • انتظار می رود در آینده با برون سپاری خدمات لجستیکی به شرکت های 3PL و تمرکز بیشتر روی فرایندهای تولیدی و استفاده از تکنولوژی های نو در این راستا، جان تازه ای به این صنعت بخشیده شود.

صنعت خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگ ترین صنعت در ایران است.[۱] هم اکنون ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری (در سال ۲۰۰۹) ۱۸مین خودروساز جهان و بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه است. در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم جهان را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد. اما در چند سال گذشته انتقادات فراوانی به کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی وارد شده است. سازمانی از نهادهای دولتی در کشور با توجه به وظایف خود در راستای توسعه فناوری و محصولات نوآورانه صنعت خودروی برقی، ارزیابی دقیق تحولات بازارهای جهانی در خصوص انواع فناوری های نوآورانه را به شرکت فرا سپرد.

حق اولاد و کمک عائله مندی چیست؟ (شرایط برای کارگران)

از تضمین ایمنی و دوام گرفته تا فعال کردن ابتکارات سبک وزن و حمایت از تولید داخلی، سهم فولاد در شکل دهی مسیر رشد صنعت بسیار موثر است. از آنجایی که ایران به تقویت بخش فولاد خود و تقویت همکاری بین سهامداران ادامه می دهد، صنعت خودرو برای پیشرفت بیشتر، هم در داخل و هم در سطح جهانی آماده است. در حالی که صنعت فولاد در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است، همچنان با چالش های خاصی مواجه است. اینها شامل نیاز به پیشرفت های مداوم تکنولوژیکی، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و اطمینان از انطباق با استاندارد های کیفیت بین المللی است. پرداختن به این چالش ها فرصت هایی را برای همکاری بین تولیدکنندگان فولاد، شرکت های خودروسازی و نهاد های دولتی برای غلبه بر موانع و دستیابی به رشد پایدار ارائه می دهد.

تسریع واردات خودرو در نیمه دوم سال

برای نمونه پژو 405 در حالی سال 68 وارد ایران شد که حدود 6 سال از تولید آن در فرانسه می گذشت. این در حالیست که پیش از این بارها بر این موضوع تاکید کرده ایم که اصرار بر تولید یک خودرو بیش از 10 سال،  منجر به افزایش نارضایتی ها و شکایات خواهد شد. کیفیت ارتباط مستقیمی با داخلی سازی ندارد چرا که قطعه ساز بر اساس مشخصات داده شده از سوی خودروساز نسبت به تولید قطعه اقدام می کند و قطعه ساز نیز مطابق با آن مشخصات، تست ریپورت  داده و در نهایت شرکت های بازرسی نسبت به انجام بازرسی اقدام می کنند. بنابراین یک ، رابطه فسادآمیز بین مجموعه قطعه سازی و مجموعه خودروسازی و دو، قیمت ارز و نوسانات ارزی باعث می شود قطعات تولید شده توسط مجموعه قطعه ساز، لزوما کیفیت بالا را نداشته باشند.

ممکن است برخی بپرسند آیا سایر کشورها نیز خودروهای کارکرده وارد می کنند که باید پاسخ دهیم بله. در خصوص واردات خودروی نو ثبت سفارش و فراهم کردن مقدمات آن امری زمان بر است بنابراین واردات خودروهای مستعمل باعث ایجاد جهش در بازار خودرو خواهد شد. علی اکبر کریمی، نماینده اراک و کمیجان و خنداب، با موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت ما از سال ۹۷ که با جهش ارزی و مشکلات این حوزه مواجه شدیم، با کاهش در روند تولید خودرو نیز روبرو شدیم و این موضوع باعث تقاضای متراکم شده در این بازار و عدم تعادل در عرضه و تقاضا شد. البته در سال های اخیر با رشد خوبی در حوزه تولید خودرو مواجه شدیم، اما همچنان نسبت تقاضا به عرضه در این حوزه با افزایش چشمگیری مواجه است و باید برای تنظیم این بازار و ایجاد تعادل در آن نسبت به واردات خودروهای کارکرده ورود کنیم. پیش از این نیز واردات خودرو در مجلس تصویب شده بود، اما این اتفاق در مورد خودروهای مستعمل نیفتاده بود. این خودروها رقیب تولیدات داخلی نبوده، به همین دلیل خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند که مخالفتی با واردات آنها ندارند.