قانون طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو
انتشار: اردیبهشت 27، 1400
بروزرسانی: 23 آبان 1404

قانون طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو

قانون طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو

پس از آن که مونتاژ خودرو در داخل کشور به جای واردات انجام شد، شرکت هایی با هدف مونتاژ خودروهای خارجی تشکیل شدند. اکنون صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده است که در آن رقابت در بازار حرف اول را می زند. فضای صنایع خودروسازی در جهان به قدری رقابتی شده که هر روز یکی از شرکت های بزرگ در این عرصه از میدان خارج می شود. همچنین شرکت های خودروسازی برای افزایش رقابت پذیری مداوم در حال ادغام هستند یا به مهندسی مجدد فرایندها و ساختار خود می پردازند.

  • این تحریم ها حتی با "خودتحریمی" بدتر شده اند، زیرا حتی شرکت های غربی هم که در بخش های غیر تحریمی کار می کردند، از جمله خودروسازی، به صورت منفرد تصمیم به خروج از روسیه گرفتند.
  • از این رو این گزارش، ضمن اشراف به مشکلات مدیریتی در سطح بنگاه های خودروسازی، به بررسی سطح رقابت پذیری قیمت مصوب خودروهای تولیدی صنعت خودرو کشور پرداخته است.
  • فقدان دانش پلتفرم و نبود پلتفرم واحد باعث بروز مشکلات جدی از جمله «ایمنی نامطلوب خودروها»، «متمایل\u200e شدن صنعت خودرو به مونتاژ کاری»، «از دست \u200eرفتن بازارهای صادراتی»، «بهره وری پایین صنعت خودرو»، برای بخش خودروسازی کشور شده است.
  • هر محدودیتی که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو اِعمال شود، نهایتاً یک بخش از بازار آزاد را تقویت کرده و نهایتاً باعث می شود قیمت خودرو در بازار آزاد، افزایش پیدا کند.

با توسعه فناوری در طول سال های مختلف یکی از مهم ترین صنایع در حال تغیر صنعت خودروسازی و در ابعاد کلان تر صنعت حمل و نقل جاده ای می باشد. در سال گذشته نیز صنعت خودروسازی بدترین عملکرد را میان صنایع بورسی به ثبت رساند. بررسی صورت های مالی شرکت های گروه خودرو و ساخت قطعات نشان می دهد، صنعت خودروسازی مجموعا 36 هزار و 658 میلیارد تومان زیان داده است. مقایسه این عدد با زیان 15 هزار و 473 میلیارد تومانی سال 1400 حاکی از آن است که زیان خالص سال 1401 این صنعت حدود 137 درصد بیشتر شده است.

خودروسازان داخلی تا پایان مهر به سامانه ملی گارانتی وارد می شوند

سید ابراهیم رئیسی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، ضمن تاکید بر اینکه تمام تلاش دولت بر این بوده است که سال جاری را با رشد اقتصادی دنبال کند، به حدود چهار درصد رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد تولید اشاره کرد. علیرغم تلاش های متعدد در افزایش تیراژ و البته کاهش جزئی قیمت خودروها در دو ماه اخیر، باز هم بازار خودرو ایران در شرایط نامطلوبی قرار دارد. حتی ثروتمندان کشور نیز در این شرایط مجبور به خرید خودروهای قدیمی، آن هم با قیمت های نجومی هستند. روزنامه فایننشال تایمز به بررسی وضعیت صنعت خودروسازی کشور، مخصوصا پس از اعمال تحریم ها پرداخته است. این روزنامه، پس از نفت و گاز، صنعت خودروسازی را به عنوان بزرگ ترین بخش اقتصادی کشور معرفی کرده است که در سال ۲۰۱۵ و به سبب خوش بینی در توافقات هسته ای قوت گرفت.

چهار سدان کم استهلاک و کاربردی!

برای مثال، در سال 1397 آقای ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای «برجام» خارج شد. با این کار، چون شرایط کلان سیاسی و اقتصادی ایران، ملتهب شد اثر آن بر بازار خودرو هم نشان داده شد. از طرف دیگر، در سال 1399 یعنی در زمانی که آقای بایدن رئیس جمهور آمریکا شد، بلافاصله قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرد، یا در سال 1401 به خاطر ناآرامی های سیاسی که در کشورمان ایجاد شد و به نتیجه رسیدن اجرای مجدد برجام، دو مرتبه مسائل کلان تاثیر خودش را بر بازار خودرو گذاشت. حتی شاهد این بودیم که عرضه محصولات گروه بهمن در بورس کالا، مورد انتقاد وزارت صمت و مسوولان شورای رقابت قرار گرفت. به طوری که آنها بارها در اظهارنظرهای خود، اقدام قانونی این گروه خودرویی را زیر سوال بردند و خواستار عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو شدند. به گزارش جهان صنعت نیوز، عرضه خودرو در محیط شفاف و رقابتی بورس کالا اگرچه یکی از راه های نجات صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری و زیاندهی است، اما این اقدام به مذاق سیاستگذاران خودرویی در کشور خوش نمی آید.

آرشیو دسته: صنعت خودرو

بدین صورت که 17 درصد آن اشتغال مستقیم (خودروسازی و قطعه سازی) و 83 درصد آن اشتغال غیرمستقیم (صنایع بالادستی و فعالیتهای خدماتی به خودرو) می باشد. در سال ۲۰۰۱ میلادی، ۱۳ شرکت دولتی و خصوصی در ایران وجود داشت که در میان آن ها ایران خودرو و سایپا صاحب ۹۴٪ از کل تولیدات بومی بودند. شرکت ایران خودرو در سال ۲۰۰۱ با تولید پیکان، ۶۱٪ بازار و سایپا در همان سال ۳۳٪ بازار خودروی ایران را به خودشان اختصاص داده بود.